خلطة تخلى ارخص مسحوق احلى من اريال

الخلطة السحرية للتوفير فى مسحوق الغسيل

السلام عليكم ورحمته وبركاته 
بمناسبة المسحوق بقى وازاى نوفر فيه وكمان يكون حلو وبينضف حتى لو كان ارخص نوع 
انا كنت دايما اجيب ياما اريال يابرسيل زى مهندس اللى ركب لى الغسالة ماقال واوعى تغيريهم الغسالة هتبوظ وحوارات وطلع نصب كله فى الاخر
المهم جيت فى مرة الميزانية خربانة ومش هينفع اجيب مسحوق ب120جنيه حرام يعنى
 فجبت المسحوق دا اسمه ليدر انا كنت باستعمل العادى للغسالة العادية وبعدين لقيت منه اتوماتيك جردل 5كيلو ومعاه ازازة شاور هدية وفى نمبر وان بتاع كارفور هايل 
 



شرح طريقة جعل مفعول مسحوق الغسيل الرخيص اكثر فاعليه

 وريحته حلوة فمن ساعتها باجيبه ب45 جنيه واحط عليه الاضافات بقى اللى بتخلى الغسيل مالوش حل

1-هاتى اى نوع مسحوق رخيص مش هيفرق
فى انواع كتير حلوة ورخيصة 
 نوع اسمه فل ونمبر وان من كارفور مكتوب عليه رقم 1
ودا موجود فى العرض بتاعهم ال3كيلو ب26جنيه
ودابواقى مساحيق ماركة زى برسيل واريال واوكسى وكدا بيجيبوها ويغلفوها وتنزل باسم الهايبر
وعندك بونكس حلو ولانج وتايد برضه

 
او هاتى سافو مسحوق الاتوماتيك من التموين ب 7جنيه وربع بس 

 

1-اول طريقة 
 المهم بقى اى نوع يعجبك
الاضافات بقى اللى هتخلى اى مسحوق رخيص فى نضافته ولا اريال فى زمانه

4كيلو او 5 زى ليدر ب45جنيه
كيلو ملح ليمون ب١٢جنيه
نص كيلو كربوناتو ب 6 جنيه



يابنات الكربوناتو ليها اكتر من اسم علشان متتلخبطوش (بيكربونات الصوديوم اوصودا الخبز اوبيكنج صودا )
واخلطيهم مع بعض هيبقى عندك كدا 6كيلو ونص
وبكام بقى ب 63 جنيه يعنى نص تمن الاريال
وفى حاجة كمان عند بتوع المنظفات اسمها فانيش حبيبات ملونة كدا باجيب ازازة ب4 جنيه للبقع الصعبة لان الكيلو غالى ب35 جنيه

وانا مش محتاجاه للبقع انا ب سعاوزة ارفع كفائة المسحوق وانضف هدوم الولاد من  اللعب والمرمطة

 
ودى باضيفها للمسحوق بتنضف اى بقع جميلة جدا 
ولو هتعملى مسحوقك الابيض لوحده يبقى هتزودى الكمية بقى مع ملح الليمون والكربوناتو وحطى فى درج الغسالة شوية خل اوعصرة ليمون بتخلى الابيض منور زى الفل انا كنت باغليه مع شرايح الليمون مع الغسالة العادية 

 2- تانى طريقة  
اللى مقلقة من الوصفة يابنات او مش عاوزة تغير مسحوقها يبقى هتستخدم المسحوق بتاعها ايا كان وتضيف له نوع رخيص النص بالنص يعنى لو 3كيلو يبقى 3كيلو زيهم مش هيفرق معاكى وهينضف برضه

3- تالت طريقة 
 بقى انا باعمل حاجة تانى ممكن تكون غريبة باجيب كيلو مسحوق غسيل بس عادى مش اتوماتيك واخلطه مع مسحوقى ومن ناحية الرغوة متقلقيش خالص لان الكربوناتو هتطفى الرغوة بتاعته لو لقيتيه بيرغى زودى الكربوناتو

وطبعا لزوم التعطير محتاجين داونى او كمفورت

يااما تجيبيه سايب او تعمليه زيى كدا دوسى على الصور هتحولك للطريقة 
داالداونى  
 طريقة عمل الداونى
دا الكمفورت لو مبتحبيش الداونى  
 طريقة عمل الكمفورت
دا البديل لو مالقيتيش الخامات 
  
او استخدمى معطر مائى انا بحب الخوخ والفل والياسمين
واللا فندر تحفة 
 

ومتخافيش من الخلطة خالص لان ملح الليمون بيحافظ على الحلة لانها استانلس
ومتنسيش كل شهر دورة الخل علشان تنضفى الغسالة من جوه والرواسب اللى فيها والاوساخ املى الكوباية خل وحطيها فى درج المسحوق وشغليها دورة كاملة بدون غسيل ولا مسحوق
ودى طريقة حل بعض مشكلات الغسالة الاتوماتيك لوتحبى تشوفيها اضغطى على الصورة 

بمناسبة ملح الليمون والبنات اللي خايفة منه متقلقوش خالص والله بقالي سنين باستعمله لا الهدوم جرالها حاجة ولا الغسالة بقالها 8سنين عندى وزى الفل اقسم بالله لو شفتوها جديدة لانج
وبعدين يعني اذا كنا بناكله انا بحطه علي ورق العنب وبيستخدم كمادة حافظة للمربات ومبيحصلناش حاجة هيحصل للمعدن
الوصفة دى للابيض ملهاش حل بس تعملى ايه بقى انقعى الابيض فى المسحوق واعصرى ليمونتين عليه وبعدين اغسليه مثلا اخرالنهار هيبقى فل
اناعندى ولادى اشقياء وطول النهار لعب بالكورة فهدومهم بتبقى زى الزفت والله بتطلع من الغسالة فلة وعلى اقل برنامج كمان نص ساعة بس
وفى العيد اللى فات طبعا الدبيح والدم مااقولكوش كان على تى شيرت جوزى عامل خمسة وخميسة قلت اغسله وخلاص ولومطلعش مش مهم بقى استعوض ربنا فيه والله طلع زى الفل انا اصلا نسيت ان كان فى دم



اضافة مهمة

دا رأى البشمهندس Hossam Seleem فى الوصفة على صفحتنا على الفيس بوك 

السلام عليكم يااخوتي السيدات انا يصلح الغسالات الاتوماتيك والإضاف دي زي الفل وكمان هتنظف الحله الداخلية للغسالة ودي حاجة مفيدة للملابس والغسالة

تعليقات

إرسال تعليق