فطيرة الجلاش باللحمة المفرومة بطريقة سهلة

الجلاش باللحم على الطريقة المصرى


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

وصفة النهاردة هتكون فطيرة الجلاش باللحمة المفرومة

مقادير و طريقة عمل فطير الجلاش باللحمة المفرومة


المقادير 



  • لفة جلاش
  • نص كيلو لحم مفرومة
  • بصل متقطع
  • فلفل حراق او رومي
  • او فلفل الوان
  • فصين توم
  • جزر مبشور
  • سمن بلدي او زبدة
  • كوباية لبن
  • بيضة
  • ملح وفلفل اسود
  • معلقة بهارات شاورمة وطريقتها موجودة هنا

تحضير وعمل فطائر الجلاش باللحمة المفرومة

الاول هنعصج اللحمة باي طريقة تعجبك انا بعصجها ني في ني بمعني ان انا بافرم الخضار داكله مع بعضه البصل والفلفل والتوم والجزر بيكون مبشور وباسخن طاسة تيفال اوسيراميك او جرانيت يعني اي حاجة غيرلاصقة ولو الومنيوم اما لو معندكيش هيبقي نحط معلقة سمن علشان اللحمة متلزقش وننزل بيها واحدة واحدة متحطيش الكمية كلهاعلشان تاخد صدمة ومتنزلش المية اللي جواها وبعدين ننزل بالخضار المشكل دا وشوبة توابل من اللي هنستعملها مش كلها تقليبتين تلاتة خلاص هتلقي اللحمة دخلت في السوا تضيفي الملح آخر حاجة وباقي التوابل علشان يبقي ريحتها لسه ظاهرة لوتحبي تضيفي طماطم اوصلصة اوك بس انا بحبها كدا

اضغطى هنا لمعرفة طريقة تعصيج اللحمة بالتفصيل

بعدين ندهن الصينية سمن او زبدة انا مبحبش استعمل زيت اطلاقا اولا بينشفها
ثانيا بيديها ريحة مزنخة الزبدة احلي واطعم بكتييير وبعدين انا بارص نص كمية الجلاش تحت ثم بحط الحشو ولو في جبنة موتزازيلا او اي نوع باضيفه وبعدين باقي الجلاش وباحددها بالسكينة بس مباقطعش لحد اخرالصينية مجرد تحديد بس لان لو استوت وجيتي تقطعيها بتتكسر وشكلهابيبقي وحش وبانزل بالسمن من فوق مرة واحدة
وادخلهاالفرن تتشمع شوية يعني تنشف من تحت واطلعها اديها اللبن والبيض وفلفل اسود وتدخل تاني تكمل سوا وتتحمر
وياسلام بقي عليها مع ❤طبق مخلل ❤